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SALON VOLKERTMARKT

eine diskursiv-performative serie von think tanks, basierend auf dem prinzip der künstlerischen forschung und der methode des cut-ups (*)

by + with
Peter Koger
media worker
Mimie Maggale
director and performer
Alexandra Reill
concept and video artist
Christian Stefaner-Schmid
sound composer, concept artist, media theoretician

+ guests;

idea and concept
Alexandra Reill

production
kanonmedia
vienna 2015

our thxs go to
nelke – cafe am markt
GB*2/20 Volkertplatz


support
kulturkommission 1020 Vienna


Wo steht zeitgenössische Kunst heute? Welche Rollen erfüllen Künstler_innen in urbanen Gesellschaften heute, welche Rolle/n spielt Kunst in zeitgenössischen Gesellschaften? SALON VOLKERTMARKT ist eine Serie offener Brainstorming Sessions, ein künstlerisches Forschungsprojekt, das in der Methode des diskursiv-performativen Cut-Ups Gedanken, Ideen, Notizen, Bilder, Gesten, Handlungen, Filme, Sounds untersucht und produziert – als wöchentlicher Think Tank im öffentlichen Raum, auf dem Volkertmarkt – join and share!

(*)
Cut-up als historischer Kunstbegriff bezeichnet die von Gysin zufällig für sich entdeckte und gemeinsam mit Burroughs weiterentwickelte Methode der Montage, die durch unbewusst-assoziativen Zerlegens von Inhalten in Texten und deren zufälliger Neu-Anordnung quasi meta-bewusste Inhalte erzeugt. Ansinnen dieser beiden wesentlichen Vertreter der Beat Generation war, so über geltende Sprache hinauszugehen und Inhalte jenseits von festgelegten Inhalten herzustellen.
Schon bald wurden Wörter durch Zeichen, Farben und Fotografien ersetzt und das Medium des geschriebenen Wortes um die Fotocollage ergänzt. Ein weiterer Ansatz war, vollkommen nach dem Zufallsprinzip vorgehend, Texte aus Printmedien zu lesen und diese auf Tonband aufzunehmen, um das Band dann, wieder dem Zufall folgend, vor- bzw. zurückzuspulen und an beliebigen Stellen neue Textstellen darüberzuspielen. Die Texte wurden schliesslich um Musikeinspielungen, Sounds, Geräusche und Found Audio Footage erweitert. Es war nur eine logische Folge, dieses Prinzip der aus dem Unbewussten heraus agierenden Montage auf die Filmcollage anzuwenden.

Noch heute muss das künstlerische Genre der Extended Performance wie auch jenes des Expanded Cinema der Dadaist_innen wie der Beat Generation als die wichtigsten Vorläufer_innen einer Vielzahl heutiger Produktionsansätze und ihre methodischen Ansätze des assoziativ-medialen Kunstschaffens als zeitgenössisch relevant angesehen werden. Begriffe wie Remix oder Resampling würde es ohne sie nicht geben.

 

 

SALON VOLKERTMARKT

a discursive-performative series of think tanks based on artistic research and the method of cut-up (*)

happy if you join us:

Late Hour Sessions
Thursday, 20-08-2015, 4 PM until 8 PM
Thursday, 27-08-2015, 4 PM until 8 PM
Thursday, 03-09-2015, 4 PM until 8 PM
Thursday, 10-09-2015, 4 PM until 8 PM

Final Session
Thursday, 17-09-2015, 8 PM until 10 P

Where
Volkertmarkt, 1020 Vienna

Where is contemporary art today? Which roles are fulfilled by nowadays' artists in urban societies, which role/s is/are played by art in contemporary societies? SALON VOLKERTMARKT is a series of open brainstorming sessions based on performative artistic research and working with the method of cutting-up thoughts, ideas, notes, images, gestures, acts, films, sounds... A weekly think tank in public space, at Volkertmarkt – join and share!

(*)
As an historic art term Cut-up refers to the method of montage discovered by accident by Gysin who developed it further in collaboration with Burroughs. By deconstructing of content in texts on an unconscious and associative basis and re-composing them on a random basis they created quasi meta-conscious content. The approach of both of these main representatives of the Beat Generation was to go beyond used speech, thus producing content beyond pre-defined ideas.
Soon, words were replaced by signs, colours and photographies, and the medium of the written word was augmented by the photo collage. A further approach was – completely following the principle of contingency – to read texts out of print media and to record them on tape to then – again according to the random principle – overwrite them with new text samples. Finally, the texts were amended by sounds and found audio footage. It was just a logical step to apply this method of montage acting out of the unconscious to film collage.

Still today, the genres of Extended Performance as well as of Expanded Cinema invented by the Dadaists and the Beat Generation need to be looked at as the most important pioneers of contemporary approaches of a huge variety of artistic production, and their methods of associative media creation still need to be perceived as contemporarily relevant. Such terms as Remix or Resampling would not exist without them.

 

 

 

 

Digitalbearbeitung der Zeichnung aus der Serie NYC0902, Alexandra Reill, 2002.
alexandra reill,
digital editing of the drawing
out of the series NYC0902, 2002
Zitat von Edgar Degas, ohne nähere Angaben zitiert von ungenannt; Fotograf_in ungenannt, veröffentlicht in facebook von Nava Atlas, https://www.facebook.com/67621864858/photos/a.123590414858.124936.67621864858/10152879341794859/, 15/11/2014.
edgar degas,
quoted without further details by nava atlas,
fb posting,
https://www.facebook.com/67621864858/
photos/a.123590414858.124936.
67621864858/10152879341794859/
,
15-11-2014
Foto aus der Serie No to any Form of Fascism von Alexandra Reill, 2010.
alexandra reill,
photo out of the series
No to any Form of Fascism,
2010
Foto aus der Serie No to any Form of Fascism von Alexandra Reill, 2010.
christian stefaner-schmid and phil sonic:
performance servus operette, actt 3 /
Illegale downloads Szene, Data Cops,
nomadenetappe, photo: Michaela Riess,
published undere CC 3.0 austria in:
servus, http://core.servus.at/
gallery/servus-operette
,
02/2012, access: 27-02-2015

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