kanonmedia, ngo for new media
     
 
working on the mirror / salon volkertmarkt / clouds in the shark pool / traces in time / strange flowers splash / no | promised rosegarden / jumbo shampoo or Joerg Bungee lost on the rope / blessed simonida from the brilliant grounds / tribute to hans richter / we are the world / CHANGES - on the edge / war upon us / malice in sonderland / weihnachtsauslagen im kaufhaus des westens / algae and grasses / Hoy/KOI skies series / art following the trend? artists' voices. / a disposition - netznetz 2004-2006 / walking in footage / space in time / above the skies / white chairs / airborne for 8 minutes / mediencamp karlsplatz / the hidden war / save / safe / eop / tv series / NYC0902 / tcof20fus.exes / anti-smokers-sp01 / new media line / bruckners club / fushion fashion / S.P.I.N.Y. / coffeetable no 06

 

 

 

tschumbotschampoo oder Jörg Bungee verschollen am seil
jumbo shampoo or Joerg Bungee lost on the rope
a short experimental film
00:00:13:00

text / speaker
hubsi kramar
translation
peter waugh
imagery
sigrun höllrigl / alexandra reill
video editing
alexandra reill
music
swoon
trailer editing
andrea diewald


concept + production management
sigrun höllrigl

production
art visuals & poetry
vienna, 2013

Der Text „tschumbotschampoo oder Jörg Bungee verschollen am seil“ von Hubsi Kramar referiert auf den klassischen Dada-Text „sekunde durchs hirn“ von Melchior Vischer aus dem Jahr 1920. Er handelt vom Sturz eines Stukkateurs vom Hochhaus - der Mann fällt bei der Betrachtung des Busens einer Frau - und seinen letzten Gedanken währenddessen. Es geht um Fallen, Sturzflug der Gedanken im Kopf, Auflösung von Syntax und Sinnzusammenhängen. Hubsi Kramar schreibt Dada neu. Neben vielen politischen Anspielungen z.B. Jörg Haider und absurden Insiderjokes versucht der Text in seiner Grundstruktur, die Schwerfälligkeit der deutschen Sprache zu überwinden.

Der Film behandelt die Ambiguität der Geschwindigkeit – seine Faszination und Erotik (z.B. im Futurismus) und seine Gefahr. Geschwindigkeit erscheint als zerstörerischesPrinzip in der Politik und verhindert nachhaltige Entwicklungen. Weitere Themen sind Kritik am Staatswesen und Kleinbürgertum, sowie die Kritik am Konsumismus und an der Verdrängung des Nationalsozialismus.

Gearbeitet wird in Montage- und Layering-Techniken mit historischem Bildmaterial. In aufwändigen digitalen Bildbearbeitungsprozessen und Bildüberlagerungen entwickelt der Film eine der dadaistischen Gesinnung adäquate filmische Sprache. Der Spannungsbogen zieht sich von Politik, surreale Wirklichkeiten, über die Wahrheit des Surrealen – bis hin zum Humor und endet im subversiven Lachen ex nihilo.

 

tschumbotschampoo oder Jörg Bungee verschollen am seil
jumbo shampoo or Joerg Bungee lost on the rope
a short experimental film

00:00:13:00


if the video is not displayed maybe you would like to download
flash player

The text "jumbo shampoo or Joerg Bungee vanished on the rope" by Hubsi Kramar refers to the classic dada text "second through the brain" of Melchior Vischer from 1920. It‘s about the fall of a plasterer from a skyscraper - the man falls staring at the breast of a woman. subject is swooping thoughts in the head, and resolution of syntax and contexts. Besides many political allusions e.g. to the austrian politician Joerg Haider, absurd attempts and insider jokes, the text in its basic structure tries to overcome the slowness of the German language. Hubsi Kramar rewrites dada in a fresh way.

The film deals with the ambiguity of velocity - its passion and eroticism and with danger. Speed appears today to be a destructive principle in politics preventing sustainable developments. Other topics include criticism of the political system and the petit bourgeoisie, and the critique of consumerism as well as the displacement of nazism.

The art work is done in montage and layering techniques with historical film. In digital image editing and layering the film develops an adequate cinematic language according to the dadaist spirit. The text flow goes from politics to surreal realities, to the truth of the surreal and ends up in a subversive laughter ex nihilo.

 

 

Hommage an Hans Richter
imagery: sigrun höllrigl / alexandra reill 2013
video still frame
re-mix of found footage
Hommage an Hans Richter
imagery: sigrun höllrigl / alexandra reill 2013
video still frame
re-mix of found footage
Hommage an Hans Richter
imagery: sigrun höllrigl / alexandra reill 2013
video still frame
re-mix of found footage
Hommage an Hans Richter
imagery: sigrun höllrigl / alexandra reill 2013
video still frame
re-mix of found footage


collection entries
--- ubuweb / int / 13

selected by / screenings at
--- playground av / vie / a / 15
--- file 2015 / sao paolo / brazil / 15
--- stuttgarter filmwinter / d / 15
--- videofest2k14 bienal internacional de video y cine contemporáneo videofest / baja california / mexico / 14
--- 7th poetry film festival zebra berlin / d / 14
--- künstlerhaus im stadtkino - stadtkino im künstlerhaus / vie / a / 14
--- skepto international filmfestival / cagliary / i / 14
--- filmgalerie im leeren beutel / regensburg / d / 14
--- the international poetry film festival oslo / nor / 13
--- international poetry film festival athens / gr / 13
--- art visuals & poetry film festival / vie / a / 13
--- summer cinema böheimkirchen / a / 13
--- hamburg international short film festival / hh / d / 13

jumbo shampoo or Joerg Bungee lost on the rope featured by
--- kinopoisk.ru / ru / 15
--- frequency / int / 15
---
niederösterreich.grüne.at / a / 13
--- böheimkirchen / a / 13

 
 
kanonmedia, non - profit org for new media, 12/24, richtergasse, 1070 vienna, t: ++43 - [0] - 6991 - 820 70 03
up